Kινητά, λάπτοπ, τάμπλετ, οδοντόβουρτσες όλα παρατεταγμένα κοντά σε μια πρίζα. Στην εποχή που φορτίζουμε ακόμα και τα τσιγάρα μας, δεν θα μπορούσε ο ηλεκτρισμός να μείνει μακριά από τις μετακινήσεις. Ισως η εικόνα ενός αυτοκινήτου στην πρίζα να προξενεί εντύπωση, ωστόσο το μάτι αρχίζει να συνηθίζει το θέαμα.
Δείτε τις επιχειρήσεις της Κορινθίας που ασχολούνται με το αυτοκίνητο εδώ
Το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και η φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία οδηγούν ολοένα και πιο κοντά προς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το υψηλό αρχικό κόστος απόκτησης, από την άλλη, εξισορροπεί τον ενθουσιασμό των υποψηφίων ιδιοκτητών, οι οποίοι όμως έχουν αρχίσει σταδιακά να μελετούν σοβαρά την ηλεκτροκίνηση στα οχήματα. Ορισμένες, μάλιστα, από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επιδοτούν την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων προκειμένου να μειώσουν το υψηλό αρχικό κόστος απόκτησης. Υπάρχουν και περιπτώσεις που παρέχονται και άλλα προνόμια όπως είναι δωρεάν στάθμευση. Για τον καταναλωτή, η πρόκληση προέρχεται από τη μείωση του λειτουργικού κόστους. Μια διαδρομή 100 χλμ. με ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο απαιτεί κατά μέσον όρο ένα ευρώ (ηλεκτρικής) ενέργειας, ενώ τα συμβατικά οχήματα απαιτούν από 10 έως 14 ευρώ με τα σημερινά επίπεδα τιμών πετρελαίου, φυσικού αερίου κ.λπ. Το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτροκίνητου είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό ενός συμβατικού οχήματος. Ο χρόνος φόρτισης και η αυτονομία (χιλιομετρική κάλυψη) αποτελούν τα σοβαρότερα αντικίνητρα. Οσο περνά ο καιρός, ωστόσο, τόσο ο χρόνος φόρτισης όσο και το αρχικό κόστος απόκτησης μειώνονται, καθιστώντας τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα πιο προσιτά. Η αγορά θα χρειαστεί λίγο ακόμα χρόνο μέχρι να κάνει άλματα τουλάχιστον στην Ελλάδα, καθώς στην παρούσα φάση η πλειονότητα των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων οχημάτων το αγοράζει ως «δεύτερο» αυτοκίνητο.
Από την άλλη, όμως, η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι εντυπωσιακά μεγάλη, ακριβώς γιατί η διείσδυση στην αγορά βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο ακόμα. Τα δύο ηλεκτροκίνητα που πωλήθηκαν στην Ελλάδα το 2013, πρώτη χρονιά άφιξής τους στη χώρα μας, έγιναν 54 την επόμενη χρονιά, αυξήθηκαν κατά δύο (συνολικά 56) το 2015, ενώ το 2016 οι πωλήσεις ηλεκτρικών Ι.Χ. περιορίστηκαν στα 31. Η αύξηση όμως το 2017 εκτινάχθηκε, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασαν τις 161. Η τάση προς τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα πιο ανοδική, καθώς οι πωλήσεις τους εκτινάχθηκαν το 2017, οπότε και πωλήθηκαν συνολικά 199 αυτοκίνητα, αντί 43 που είχαν πουληθεί το 2016.
Συνολικά το 2017 στην Ευρωπαϊκή Ενωση πωλήθηκαν 331.971 οχήματα εναλλακτικών καυσίμων (ηλεκτρικά-υβριδικά), αυξημένα κατά 54,8% σε σύγκριση με το 2016. Συγκεκριμένα, πωλήθηκαν συνολικά 115.405 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 216.566 υβριδικά οχήματα σε όλη την Ε.Ε.
Οι ευρωπαϊκές αγορές
Οσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε η Βουλγαρία (+1.260%), όπου πωλήθηκαν 68 συνολικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ακολούθησαν η Ουγγαρία με 749 οχήματα (+335,5%), η Πολωνία με 439 οχήματα (+306,5%) και η Σλοβακία με 209 οχήματα (+254,2%). Αντίθετα, μείωση του συνόλου των πωλήσεων είχαν η Δανία (-46,8% με 698 οχήματα), η Εσθονία (-25,7% με 26 οχήματα) και η Λιθουανία (-18,8% με 52 οχήματα). Μεγαλύτερες αγορές παρέμειναν, για άλλη μία χρονιά, η Γερμανία με 25.056 πωλήσεις και αύξηση 119,6%, η Γαλλία με 24.910 οχήματα και αύξηση 14,5% και η Μ. Βρετανία με 13.597 οχήματα και αύξηση 32,5%.
Στα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκτός από την Ελλάδα που είχε τη μεγαλύτερη αύξηση σε όλη την Ε.Ε. (419,4%), ακολούθησαν η Βουλγαρία με αύξηση 375% και 38 οχήματα, η Σλοβενία με αύξηση 258,7% (165 οχήματα) και η Ουγγαρία με αύξηση 159,1% (443 οχήματα). Σε αυτή την κατηγορία των αυτοκινήτων η Μ. Βρετανία σημείωσε τον μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων, καθώς πώλησε συνολικά 31.154 οχήματα (+25,1%), και ακολούθησαν η Γερμανία με 29.439 οχήματα (+114,1%), η Σουηδία με 15.447 οχήματα (+50%), η Γαλλία με 11.868 οχήματα (+59,8%) και το Βέλγιο με 11.287 οχήματα (+69,2%).
Ο μέσος όρος των πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση στα υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα το 2017 ήταν 28,9% με 115.405 συνολικές πωλήσεις.