Βασικά κριτήρια, η μεγάλη παρέα και η επίσκεψη 3-4 νησιών – Τι περιλαμβάνονται στα εβδομαδιαία πακέτα και ποια τα έξτρα έξοδα – Το κόστος ανά ζευγάρι μπορεί να φτάσει στο μισό σε σχέση με τον κλασικό τρόπο, δηλαδή αυτοκίνητο, πλοίο, ξενοδοχείο ή δωμάτιο
Οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό αποτελούσαν πάντα μια εναλλακτική πρόταση, κυρίως για τους λάτρεις της θάλασσας κι εκείνους που επιθυμούν να περάσουν λίγες ημέρες του καλοκαιριού μακριά από τα πολύβουα νησιά.
Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούσαν – και εξακολουθούν να πιστεύουν – ότι το κόστος για την ενοικίαση ενός σκάφους είναι… απαγορευτικό.
Ομως, με τις τιμές στο κλασικό πακέτο διακοπών να έχουν αυξηθεί σημαντικά (μεταφορές με αυτοκίνητο – πλοίο, διαμονή σε ξενοδοχείο, παραλία – ξαπλώστρες, φαγητό κ.λπ.) και την εξασφάλιση καταλύματος σε κάποιο νησί να φαντάζει εξαιρετικά δύσκολη, η επιλογή ενός πακέτου διακοπών με σκάφος αποτελεί πλέον συμφέρουσα λύση. Μάλιστα, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να είναι αρκετά πιο οικονομική και ξεκούραστη, καθώς περιλαμβάνει «όλα σε ένα».
Σε μια χώρα με την 11η μεγαλύτερη ακτογραμμή στον κόσμο (13.676 χιλιόμετρα) και περίπου 2.500 νησιά και βραχονησίδες, φέτος οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό θεωρούνται must!
Οπως λένε οι επαγγελματίες του κλάδου, είναι μια μοναδική εμπειρία. Δεν πρόκειται, λένε, για απλές, συνηθισμένες διακοπές, καθώς το ιστιοπλοϊκό παρέχει τη δυνατότητα σε κάποιον να «κουβαλά» το σπίτι του σε όποιο νησί – παραλία θέλει, αλλά και να νιώθει τη μοναδική αίσθηση ελευθερίας που του προσφέρει.
Μεταξύ άλλων, το ιστιοπλοϊκό διευκολύνει τον τουρίστα να δει πολλά νησιά, χωρίς να χρειάζεται να μαζεύει και να μεταφέρει συνεχώς τα πράγματά σου από το ένα ξενοδοχείο στο άλλο.
Επίσης, ο επιβάτης του ιστιοπλοϊκού περνάει περισσότερο χρόνο με την παρέα του, καθώς είναι μαζί όλη την ώρα. Το κυριότερο όμως που προσφέρει το ιστιοπλοϊκό είναι η ελευθερία του να μπορεί κάποιος να κινείται θαλάσσια και να σταματάει για βουτιές σε όποια παραλία θέλει, χωρίς να σκέφτεται αν έχει αρκετό κόσμο και αν θα βρει να στρώσει την πετσέτα σου.
Αλλωστε, αυτοί είναι και οι βασικοί λόγοι για τους οποίους οι φετινές κρατήσεις έχουν ξεπεράσει τα όρια της παραδοσιακής σεζόν στον κλάδο των τουριστικών σκαφών, που συνήθως έκλεινε τον Οκτώβριο. Φέτος οι κρατήσεις εκτείνονται μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου, πράγμα πρωτοφανές για τους ιδιοκτήτες των θαλάσσιων σκαφών αναψυχής.
Οι καλοκαιρινοί μήνες είναι ήδη sold out, καθώς έχει κλειστεί σχεδόν το 90% των ναύλων, ενώ έχουν μείνει διαθέσιμες ημερομηνίες (περίπου το 10%) μέσα στον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα νησιά των Κυκλάδων οι ημερήσιες εκδρομές με σκάφος έχουν αυξηθεί κατά 25% – 30% σε σχέση με πέρυσι, ενώ άνοδος καταγράφεται και στα εβδομαδιαία ναύλα, όπου τα σκάφη ενοικιάζονται για κρουαζιέρες 7 ημερών.
Γιατί να κάνω διακοπές σε σκάφος
Οι διακοπές με σκάφος αποτελούν μία εναλλακτική πρόταση, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να είναι μία πιο οικονομική επιλογή από το να επισκεφθεί κάποιος ένα νησί, πληρώνοντας μεταφορές με πλοίο, ξενοδοχεία και εστιατόρια. Φέτος έχουν αυξηθεί τα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια, καθώς και το κόστος των καταλυμάτων. Σε κάποια νησιά ήδη είναι αδύνατη η διαμονή με κόστος λιγότερο από 150 ευρώ ανά διανυκτέρευση.
Από την άλλη πλευρά, η επιλογή ενός καταμαράν εξασφαλίζει διαμονή σε ένα ιστιοπλοϊκό σπίτι! Εχει τέσσερις καμπίνες με ξεχωριστές τουαλέτες και αποτελεί μια οικονομική λύση για τα ζευγάρια που επιθυμούν να μοιραστούν το κόστος ενοικίασης.
Ποιοι προτιμούν τα σκάφη
Συνήθως οι τουρίστες επιλέγουν να κάνουν διακοπές εν πλω από Σάββατο σε Σάββατο, ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι που επιλέγουν διακοπές δύο εβδομάδων, προκειμένου να προλάβουν να… γυρίσουν τις Κυκλάδες. Κυρίως πρόκειται για Ευρωπαίους, Αμερικανούς και Αυστραλούς, ενώ ένα μικρό ποσοστό, μόλις το 5%, είναι Ελληνες, οι οποίοι «βγαίνουν» στα ανοιχτά από το Καλαμάκι και το Λαύριο.
Τα σκάφη προτιμούν κυρίως οικογένειες και ζευγάρια. Οι πιο πολλοί είναι ηλικίας από 25 έως 40 ετών, ενώ οι μεγαλύτεροι σε ηλικία προτιμούν τα πιο μεγάλα σκάφη, με σκίπερ και πλήρωμα. Αντιθέτως, οι πιο νέοι, έχοντας οι ίδιοι δίπλωμα, προτιμούν να πάνε μόνοι τους διακοπές και επιλέγουν σκάφη χωρίς σκίπερ και πλήρωμα.
Το κόστος με παραδείγματα
Οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό είναι λίγο πιο ακριβές από το να κάνεις camping, λένε χαρακτηριστικά οι εκπρόσωποι του κλάδου. Το εύρος των τιμών, όμως, είναι πολύ μεγάλο, καθώς μπορεί να υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις από διακοπές σε διακοπές. Κι αυτό διότι στη διαμόρφωση του τελικού πακέτου παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες, όπως το είδος του σκάφους (μονοχάλ ή καταμαράν), το μέγεθός του, ο αριθμός των καμπινών, η ύπαρξη ή όχι σκίπερ, η περίοδος του καλοκαιριού που θα γίνει η ενοικίαση, αλλά και η επιλογή των λιμανιών και των νησιών που θα επισκεφθεί κανείς.
Φέτος, οι τιμές ξεκινούν περίπου από τα 160 ευρώ το άτομο/μέρα σε σκάφος με σκίπερ, πρόχειρο φαγητό και με πληρωμένα τα καύσιμα. Η επιλογή ιστιοπλοϊκού συμφέρει όταν η παρέα που θα το «κλείσει» είναι τουλάχιστον 6-8 ατόμων και θέλει να επισκεφθεί 3-4 νησιά μέσα σε μία εβδομάδα. Η επίσκεψη στα ίδια νησιά με τον κλασικό τρόπο (αυτοκίνητο – καράβι – ξενοδοχείο), απαιτεί τουλάχιστον τα διπλάσια χρήματα!
Πάντως, φέτος, η αυξημένη ζήτηση έχει φέρει αυξήσεις και στα ναύλα των ιστιοπλοϊκών, που είναι ακριβότερα κατά περίπου 10% – 15% σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, ένα ζευγάρι για μία εβδομάδα διακοπών σε ένα μονοχάλ (κλασικό ιστιοπλοϊκό) θα πληρώσει έως 2.000 ευρώ, ενώ σε ένα καταμαράν έως 3.000 ευρώ.
Η ενοικίαση ενός μονοχάλ για μία εβδομάδα στη θάλασσα ξεκινά από τα 1.500 ευρώ και φτάνει έως και τα 2.000 ευρώ, για ένα ζευγάρι, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους και τον αριθμό των επιβατών που θα επιμεριστούν το κόστος. Σε αυτό το ποσό, το ζευγάρι θα πρέπει να υπολογίσει ένα επιπλέον ποσό 1.000 ευρώ, που αφορά τροφοδοσίες του σκάφους, έξοδα για σουπερμάρκετ και εστιατόρια – ταβέρνες, εάν δεν επιθυμούν να μαγειρεύουν στο σκάφος πρωί – μεσημέρι – βράδυ.
Οι τιμές για τα καταμαράν. Στα καταμαράν, τα ναύλα είναι σχεδόν διπλάσια. Ενα ζευγάρι σε καταμαράν θα πληρώσει έως 3.000 ευρώ. Για 6-7 άτομα και ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους, τα καταμαράν ξεκινούν από τις 5.000 ευρώ και μπορεί να αγγίξουν ακόμη και τις 25.000 ευρώ, εάν τα σκάφη είναι μεγάλα (56-62 πόδια) και επανδρωμένα. Τα τελευταία βέβαια είναι λίγα στην Ελλάδα. Αυτά που δουλεύουν περισσότερο είναι τα σκάφη μέχρι 50 πόδια, τα οποία στοιχίζουν από 8.000 ευρώ έως 15.000 ευρώ.