Ακτίνα: Off
Ακτίνα:
km Set radius for geolocation
Αναζήτηση

Τηλεδιοίκηση: Η λειτουργία που θα μπορούσε να προλάβει την τραγωδία στα Τέμπη και η… on air διάψευση για τη Λάρισα

Τηλεδιοίκηση: Η λειτουργία που θα μπορούσε να προλάβει την τραγωδία στα Τέμπη και η… on air διάψευση για τη Λάρισα
Το πώς λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εξήγησε ο προϊστάμενος στο κέντρο κυκλοφορίας του ΣΚΑ (εκεί υπάρχει σύστημα τηλεδιοίκησης) και ξεκαθαρίζει πως αν το σύστημα λειτουργούσε στη Λάρισα, τότε η τραγωδία στα Τέμπη δεν θα είχε συμβεί.

«Με την τηλεδιοίκηση, δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει το ένα τρένο γιατί θα έβλεπε το φωτόσημο. Και δεν θα μπορούσε και το τρένο που κατέβαινε, γιατί το φωτόσημο θα ήταν κόκκινο» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Νίκος Μπορομπόκας, προϊστάμενος στο κέντρο κυκλοφορίας του ΣΚΑ, παρουσιάζοντας το σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο χειρίζεται ο ίδιος.

Το OPEN βρέθηκε στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του ΣΚΑ. Η τηλεδιοίκηση λειτουργεί από το τμήμα Τιθωρέας μέχρι και τον Δομοκό, δηλαδή μια απόσταση που καλύπτει περίπου 110 χλμ.

Τα συστήματα διοίκησης του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου είναι τρία:

  • Η τηλεδιοίκηση τοπικού χειρισμού, όπως της Λάρισας (έχει ευθύνη στα όρια του σταθμού μόνο ο σταθμάρχης)
  • Η τελευταίας τεχνολογίας τηλεδιοίκηση του 2022 (υπάρχει στο τμήμα Τιθορέας – Δομοκού).
  • Ο πίνακας τηλεδιοίκησης του Προαστιακού (ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2004)

Ο προϊστάμενος του κέντρου κυκλοφορίας ΣΚΑ, αναφέρει ότι «το 2012 δεν είχαμε συντήρηση, έφυγε το προσωπικό με τις μετατάξεις, δεν υπήρχε προσωπικό. Το 2013, η τηλεδιοίκηση της Λάρισας και της Αθήνας – γιατί δούλευαν και αυτές – δεν ήταν πια λειτουργικές».

Όπως συμπληρώνει ο ίδιος, σε περίπτωση που η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο, το δυστύχημα στα Τέμπη θα είχε αποφευχθεί από τον συγκεκριμένο πίνακα. «Δεν θα τον άφηνε το ίδιο το σύστημα να γίνει αυτό το λάθος. Θα ήταν αναγκασμένος ο σταθμάρχης εκ των πραγμάτων να κάνει αυτή τη χάραξη και τότε θα «κλείδωναν όλα». Θα ήταν όλα κλειδωμένα, αυτόματα. Όταν μπροστά είναι κάτι άλλο, τότε δεν το αφήνει να κινηθεί».

Εκτός από την τηλεδιοίκηση, υπάρχει ακόμα ένα σύστημα να προστεθεί στις δικλείδες ασφαλείας. «Όταν τελειώνει η διαδικασία της τηλεδιοίκησης, ξεκινάει το σύστημα RTMS. Αυτό το αυτόματο σύστημα, εάν βρίσκει κόκκινο το φωτόσημο, το τρένο μπροστά του, αυτόματα σταματάει. Δεν μπορεί να κάνει κάτι ο μηχανοδηγός. Προειδοποιεί το ίδιο το τρένο, το σύστημα.

Ο μοναδικός που μπορεί να επέμβει και κατόπιν εντολής του σταθμάρχη να απενεργοποιήσει το σύστημα είναι ο μηχανοδηγός, αλλά μόνο μετά από εντολή του σταθμάρχη», σημειώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Το σύστημα RTMS αν και έχει τοποθετηθεί στο δίκτυο, δεν έχει λειτουργήσει ποτέ.

 

Διέψευσαν τον υφυπουργό Μεταφορών on air οι εργαζόμενοι: «Αυτό δεν είναι τηλεδιοίκηση»

Στη Λάρισα βρέθηκε ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, θέλοντας να αποδείξει ότι υπάρχει τηλεδιοίκηση και λειτουργεί κιόλας.

Μιλώντας στις κάμερες, ο υφυπουργός Μεταφορών, ανέφερε: «Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν ούτε εντός ούτε εκτός της Βουλής να παραπληροφορεί. Γι αυτό είμαστε στο σταθμαρχείο για να δείξουμε ότι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργεί και λειτουργούσε και τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος αλλά δυστυχώς δεν χρησιμοποιήθηκε».

Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, εργαζόμενος στο σταθμαρχείο, εξηγούσε τι είναι αυτό που ο υφυπουργός έδειχνε ως «τηλεδιοίκηση»: «Αυτό δεν είναι τηλεδιοίκηση, αυτός είναι τοπικός χειρισμός. Δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση, είναι τοπικός χειρισμός. Βλέπει 3,5 χιλιόμετρα από την έξοδο του σταθμού. Αν υπήρχε τηλεδιοίκηση θα έβλεπε μέχρι το Πλατύ».

 

Τσαπανίδου: Βαφτίζουν τηλεδιοίκηση έναν τοπικό πίνακα χάραξης

Σε δήλωσή της, η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Πόπη Τσαπανίδου, σημείωσε: «Μέχρι σήμερα οι κύριοι Γεραπετρίτης, Οικονόμου, Καραμανλής επαναλάμβαναν ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, όχι μόνο υπάρχει αλλά ήταν σε λειτουργία τη νύχτα της τραγωδίας.

Μετά την αυτοψία και του Αλέξη Τσίπρα, όταν όλοι είδαμε ότι είναι ένα γιαπί από το καλοκαίρι του ‘19, το τροπάρι άλλαξε. Τώρα «βαφτίζουν» τηλεδιοίκηση έναν τοπικό πίνακα χάραξης πορείας – προβληματικής λειτουργίας και αυτός- που βλέπει μόνο την είσοδο και έξοδο του σταθμού και τον οποίο μάλιστα ο εδώ και 3 εβδομάδες εξαφανισμένος αρμόδιος υφυπουργός ανέλαβε να δείξει στους δημοσιογράφους πως λειτουργεί.

Το ένα ψέμα πάνω στο άλλο. Και κανένας σεβασμός στην αλήθεια και στη μνήμη των θυμάτων».

Σταθμάρχες σε Τσίπρα: Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση που υπήρχε ως το 2019, δεν θα γινόταν ποτέ το δυστύχημα

Τη βεβαιότητά τους πως εάν λειτουργούσε το Κέντρο Τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο «λειτουργούσε από το 2009 ως τον Ιούλιο του 2019», το δυστύχημα στα Τέμπη δεν θα είχε συμβεί, υπογράμμισαν στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Αλέξη Τσίπρα, εργαζόμενοι, σταθμάρχες και μηχανοδηγοί κατά την επίσκεψή του στον χώρο που βρισκόταν η τηλεδιοίκηση ως το καλοκαίρι του 2019.

Συγκεκριμένα, πρώην σταθμάρχες της Λάρισας τόνισαν πως στο κτίριο που τώρα είναι γιαπί λειτουργούσε κανονικά η τηλεδιοίκηση της Λάρισας μέχρι τον Ιούλιο του 2019, παρακολουθώντας όλα τα τρένα από τον Δομοκό μέχρι και το Πλατύ Ημαθίας.

«Όταν κάηκε ο μετασχηματιστής στην πυρκαγιά τον Ιούλιο του 2019 σταμάτησε να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση» ανέφερε ο πρώην σταθμάρχης της Λάρισας. «Για λίγα χιλιάρικα δεν αποκαταστάθηκε η ζημιά. Για 10-20 χιλιάδες ευρώ. Όσο για το προσωπικό που δούλευε εδώ, ορισμένοι έφυγαν με μετατάξεις, άλλοι με σύνταξη. Δεν ενδιαφέρονταν να λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση, τελικά την κατήργησαν» σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρώην σταθμάρχης.

«Αυτή είναι η τηλεδιοίκηση που λέει ο κύριος Γεραπετρίτης ότι λειτουργεί. Αν το βλέπετε εσείς ότι λειτουργεί, ό,τι και να πούμε περισσεύει» κατήγγγειλε πρώην μηχανοδηγός του ΟΣΕ, με τον κ. Τσίπρα να σχολιάζει πως «νομίζω ότι αυτό είναι μεγαλύτερη ύβρις από τις ίδιες τις ευθύνες για την εγκατάλειψη του δικτύου.

Οι εργαζόμενοι περιέγραψαν στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ότι μέχρι τον Ιούλιο του 2019 υπήρχε ένα πάνελ που απεικόνιζε την πορεία όλων των τρένων από τον Δομοκό μέχρι τον κόμβο Πλατύ. Σε ερώτηση του Αλέξη Τσίπρα πόσοι σταθμάρχες ήταν στην βάρδια, υπογράμμισαν ότι στην Λάρισα ήταν δύο σταθμάρχες σε κάθε μία από τις τρεις βάρδιες στον σταθμό τηλεδιοίκησης και άλλοι δύο ανά βάρδια στο σταθμό του τρένου. «Και τώρα ήταν μόνο ένας σταθμάρχης. Όχι μόνο ένας απλά αλλά και άπειρος. Ήταν λίγων ημερών σταθμάρχης» σημείωσε ο επί χρόνια πρώην σταθμάρχης της Λάρισας Γιάννης Κολλάτος.

Πρόσθεσε δε πως «εγώ για να μπω σταθμάρχης στην Λάρισα και να εργαστώ, έκανα 7 χρόνια σε γειτονικούς σταθμούς για να αποκτήσω εμπειρία. Επί σειρά ετών ήμουν βοηθός σταθμάρχη με κάποιον έμπειρο και αυτός ήταν 5 ημερών. Είναι έγκλημα.. 24 Ιανουαρίου ορκίστηκε σταθμάρχης και τον αφήσανε μόνο του. Μετά από εμπειρία 5 ημερών στην Καλαμπάκα. Αδιανόητα πράγματα».

«Ήμουν 38 χρόνια μηχανοδηγός στην Λάρισα, δούλευαν όλα κανονικότητα στη Λάρισα. Αν λειτουργούσε αυτό δεν θα γινόταν το δυστύχημα» πρόσθεσε με τη σειρά του άλλος μηχανοδηγός που βγήκε σε σύνταξη πέρσι, όπως είπε ο ίδιος.
«Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, όπως λειτουργούσε από το 2009 έως το 2019, το δυστύχημα δεν θα γινόταν» ανέφεραν χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως «είχαν όμως προγραμματίσει να καταργήσουν τον σιδηρόδρομο».

«Είχαν προγραμματίσει ότι αυτά πρέπει να διαλυθούν όλα. Γι αυτό προσλαμβάνουν σταθμάρχες με το μπλοκάκι. Να πάρεις έναν σταθμάρχη να τον εκπαιδεύσεις 8-10 μήνες, να αποκτήσει μια εμπειρία και να εργαστεί 6 μήνες, μετά τι θα τον κάνεις; Θα πάρεις άλλον;» διερωτήθηκε πρώην σταθμάρχης του ΟΣΕ.

Τέλος, κατήγγειλε ότι παλαιότερα υπήρχε όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες. «Τη δεκαετία του ‘80 το όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες ήταν 30 ετών, μετά το κάναν 42 μετά πήγε 48 και τώρα επειδή προσελήφθη αυτός ο σταθμάρχης το κάναν 59» ανέφερε. «Ο σταθμάρχης έχει τις ευθύνες του, ήταν άπειρος άνθρωπος αλλά ανεξάρτητα από αυτό αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση δεν θα μπορούσε να γίνει ατύχημα με τίποτα. Δεν υπήρχε περίπτωση».

 

 

 

 

Γεραπετρίτης στη Βουλή για τα Τέμπη: «Τον Οκτώβριο θα έχουμε 100% στα συστήματα τηλεδιοίκησης, εγώ θα ταξιδέψω με τρένο»

«Πρόθεση της κυβέρνησης και η σχεδόν απόλυτη συμφωνία των εργαζομένων είναι η άμεση επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Εγώ ο ίδιος θα ταξιδέψω με το τρένο», είπε μεταξύ άλλων ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

Ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά την πρώτη τοποθέτησή του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση-σηματοδότηση των σιδηροδρόμων και την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, ανέφερε επίσης ότι «η παραμονή του σιδηροδρόμου εκτός λειτουργίας είναι στην πραγματικότητα καταδικαστική για το ίδιο το μέσο όχι για τις κλοπές, αλλά γιατί απαξιώνεται στις συνειδήσεις των πολιτών».

Ο κ. Γεραπετρίτης, μετά τις τοποθετήσεις των πρώην και του τέως υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, παρατήρησε ότι «από αυτήν τη συζήτηση δεν πρέπει να μείνουν κενά και ερωτηματικά γιατί οι πολίτες θέλουν να μάθουν τι συνέβη και τι θα γίνει στο μέλλον». Σημείωσε πως «στα περισσότερα σημεία από όσα ανέφερε ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ως προς τα αντικειμενικά δεδομένα και στη διάγνωση των προβλημάτων συμφωνούμε».

«Διαφωνούμε, όμως, στα σημεία εκείνα που αφορούν την παράδοση, τι μέρος του έργου παραδόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και ποιοι είναι οι χρόνοι αδράνειας που μεσολάβησαν μεταξύ των διαδοχικών κυβερνήσεων», πρόσθεσε.

Ο υπουργός Επικρατείας τόνισε ότι «σκοπός της σημερινής συνεδρίασης δεν είναι η ανάδειξη ποινικών ευθυνών αλλά η ανάδειξη πολιτικών παραλείψεων, που άμεσα ή έμμεσα συνδέονται με το τραγικό δυστύχημα» και επεσήμανε τρία σημεία:

  • Το ζήτημα της ολοκλήρωσης της ηλεκτρονικής αναβάθμισης των συστημάτων ασαφαλείας. Τα συστήματα ενδοεπικοινωνιών και πέδησης και η ολοκλήρωσή τους.
  • Τι λειτουργούσε και λειτουργεί στον σταθμό της Λάρισας
  • Οι ελλείψεις προσωπικού στον ΟΣΕ

Ειδικότερα, για το σύστημα ολοκλήρωσης της ηλεκτρονικής αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας, ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι «έχουν ειπωθεί πολλά. Η πραγματικότητα είναι ότι η σύμβαση 717 του Σεπτεμβρίου 2014 είχε χρόνο ολοκλήρωσης τα δύο έτη. Το 2016 δεν είχε παραδοθεί παρά μόνο ένα μικρό μέρος.

Από τους 17 σταθμούς, οι μισοί σταθμοί χρειάστηκαν να ανασκευαστούν, αφού ανέλαβε η νέα κυβέρνηση της ΝΔ, καθώς διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν σοβαρότατα κενά σε ό,τι αφορά την αλληλεπίδραση των υποδομών. Το 2016 είχε παραδοθεί ένα πολύ μικρό μέρος του έργου. Δεν προκύπτει από πουθενά ότι συνεχίστηκε το έργο το 2017» και κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ να καταθέσει έγγραφα παραλαβής λειτουργικότητας.

Για την ενδοεπικοινωνία, ανέφερε πως πράγματι παραδόθηκε το σύστημα το 2019 αλλά έπρεπε να ακολουθήσει μία χρονοβόρα διαδικασία για την αξιολόγηση και πιστοποίησή του, που δεν προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση.

Η πιστοποίηση ολοκληρώθηκε και έλαβε την έγκριση από τη ΡΑΣ για τον παρα-τρόχιο εξοπλισμό, δηλαδή τον εξοπλισμό που βρίσκεται στις γραμμές και στις ράγες και εκκρεμεί ο εξοπλισμός που βρίσκεται μέσα στα τρένα. Σήμερα, οι σταθμάρχες συνομιλούν μέσω του συστήματος GRMAR, παραμένει, όμως, το σύστημα της επικοινωνίας με τους μηχανοδηγούς.

Για το σύστημα αυτόματης πέδησης, ο υπουργός σημείωσε ότι «βεβαίως και υπάρχει σε πολλές χώρες της ΕΕ, αλλά αυτό που έχουμε πει είναι ότι μόνο σε δύο ή τρεις χώρες λειτουργεί σε επίπεδο 100% του δικτύου τους. Η Ελλάδα θα είναι η τέταρτη χώρα που θα το έχει σε όλο το δίκτυο της χώρας και που θα είναι μία πολύ σημαντική αναβάθμιση.

Για το χρονοδιάγραμμα, τόνισε ότι «θα υπάρξει μία πολύ σημαντική επιτάχυνση του έργου παράδοσης των ηλεκτρονικών συστημάτων και θα έχουμε το 100% σε χρήση στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2023. Από τον Οκτώβριο του 2023 όλα τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης θα είναι εγκατεστημένα και λειτουργούντα».

Σχετικά με το τι λειτουργούσε στον σταθμό της Λάρισας, ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι αυτήν τη στιγμή υφίσταται ένα τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης που μπορεί να κάνει αυτόματη χάραξη και οι σταθμάρχες είναι υποχρεωμένοι να κάνουν αυτόματη χάραξη. Βεβαίως, πράγματι είναι τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης και όχι καθολικό. Όταν παραληφθούν και τα υπόλοιπα σημεία θα έχουμε τα υπερτοπικά κέντρα, που θα μπορούν να ελέγχουν περισσότερους σταθμούς. Σήμερα, όμως, που μιλάμε, έχουμε το τοπικό κέντρο της Λάρισας, που περίπου για 5,5 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας και 3 χιλιόμετρα νότια της Λάρισας κάνει την αυτόματη χάραξη.

Ο υπουργός μίλησε για «ανοίκεια συμπεριφορά συνειδητής παραπλάνησης όταν ορισμένοι πηγαίνουν στο Κέντρο που σήμερα είναι υπό εξέλιξη οι εργασίες του και θα καταστεί σε υπέρ-τοπικό επίπεδο λειτουργίας τον Σεπτέμβριο και το εμφανίζουν -που σήμερα λόγω εργασιών είναι σε μία οικοδομική κατάσταση- και το εμφανίζουν ότι δήθεν ο σταθμός δεν έχει τοπικό δίκτυο τηλεδιοίκησης». Επεσήμανε ότι «το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε εκείνη την ημέρα του δυστυχήματος και λειτουργεί και σήμερα» και κάλεσε «συμπολίτευση και αντιπολίτευση να πάμε μαζί στον σταθμό της Λάρισας για να δούμε ένα λειτουργεί η τοπική χάραξη ή όχι».

Επίσης, κατέθεσε (επισυναπτόμενα έγγραφα) την επίσημη ανάλυση του ηλεκτρονικού αρχείου καταγραφής σηματοδότησης από το Κέντρο της Λάρισας το κρίσιμο εκείνο βράδυ.

Από αυτό προκύπτει ότι «μέχρι τις 10:12 συντελέστηκαν πέντε αυτόματες χαράξεις σε όλα τα δρομολόγια (που αναφέρονται αναλυτικά) και δυστυχώς έγινε χειροκίνητη δρομολόγηση της αμαξοστοιχίας 62. Άρα το κρίσιμο εκείνο βράδυ λειτουργούσε απολύτως το τοπικό σύστημα και όφειλε να είχε γίνει αυτόματη χάραξη».

Ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι έγινε μία μεγάλη προσπάθεια από την παρούσα κυβέρνηση για την αναπλήρωση του προσωπικού του ΟΣΕ από τις απώλειες που υπήρξαν λόγω συνταξιοδοτήσεων.

Αναγνώρισε ότι «το προσωπικό δεν ήταν επαρκές, είναι όμως προφανές -παρά ταύτα- ότι προσλήφθηκαν 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων 57 σταθμάρχες και 13 κλειδούχοι που έλαβαν την προβλεπόμενη εκπαίδευση.

Και είναι σε διαδικασία εξέλιξης η πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 σταθμάρχες, και επίκειται και μία άλλη προκήρυξη για άλλα 100 άτομα.

Θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση όπου θα επιταχυνθεί η διαδικασία πρόσληψης των 100 εργαζομένων, αφού θα γίνει από τον υφιστάμενο κατάλογο ώστε να προσληφθούν τώρα συνολικά 217 άτομα, θα ανανεωθούν οι συμβάσεις των περισσοτέρων από 400 άτομα που απασχολούνται με ΔΠΥ και εξετάζουμε την επαναφορά φυλάκων διαβάσεων που ήταν συμβασιούχοι και έληξε η σύμβαση εργασίας τους.

Άρα, να ενισχύσουμε άμεσα με έμπειρο προσωπικό όλες τις κρίσιμες θέσεις που έχουμε στον ΟΣΕ».

Όμως, ο κ. Γεραπτερίτης έθεσε και ορισμένα ερωτήματα:

1. Πότε ενσωματώθηκε στην έννομη ελληνική τάξη το 4ο σιδηροδρομικό πακέτο ασφάλειας της ΕΕ; Αυτό έγινε από την κυβέρνηση της ΝΔ.

2. Αυτήν την εβδομάδα θα φέρουμε μία διάταξη που θα αναβαθμίζεται σε καθολικό κακούργημα η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού και η κλεπτοαποδοχή. Η διάταξη αυτή που τιμωρούσε ως κακούργημα αυτά τα αδικήματα υπήρχε έως την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

3. Ποιο 72% της τηλεδιοίκησης λειτουργούσε, όπως μας είπε ο κ. Σπίρτζης; Πού είναι τα πρωτόκολλα παραλαβής; Μπορείτε να μας τα καταθέσετε; Όχι τις εκταμιεύσεις που κάνατε αλλά τα πρωτόκολλα λειτουργικής παραλαβής.

4. Την περίοδο της προηγούμενης κυβέρνησης, επί τεσσεράμισι χρόνια και ενώ έφθινε το προσωπικό του ΟΣΕκ έγιναν 24 προσλήψεις, δηλαδή πέντε προσλήψεις ανά έτος.

5. Από το 2016, που ο κ. Σπίρτζης διαπίστωσε ότι η σύμβαση 717 ήταν κακή, τι έγινε μέχρι το 2019; Και γιατί μία κακή σύμβαση την παρατείνουμε έξι φορές; Υπάρχει κάποιος λόγος;

Τα δύο έγγραφα που κατέθεσε ο Γεραπετρίτης

0 02 05 b6a02e577ea739d9110c544d41aefa110cd952665974fcfd0227299c02723e4f fe00f47d20d9f3a6

11

Κώστας Καραμανλής στη Βουλή για τα Τέμπη: Παραιτήθηκα γιατί συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, ανέλαβα την ευθύνη που μου αναλογεί

Ο Κώστας Καραμανλής έλυσε τη σιωπή του για πρώτη φορά μετά την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη – Ο πρώην υπουργός, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, ανέλαβε την ευθύνη που του «αναλογεί» και ζήτησε να μιλήσουν όλοι στη γλώσσα της αλήθειας, μακριά από μικροκομματικές σκοπιμότητες.

Ο τέως υπουργός, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Συγκλόνισε τη χώρα η τραγωδία των Τεμπών. Δεν πρέπει να ξεχαστεί. Όσοι βρισκόμαστε εδώ έχουμε απέναντι τις οικογένειες των θυμάτων αλλά και την κοινωνία, να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του, να αφήσουμε έξω από αυτό το θέμα τις μικροκομματικές σκοπιμότητες. Όσα πω θα έχουν τεκμηρίωση, δεν πρέπει να κάνουμε επιλεκτική επιλογή εγγράφων.

Η επιλογή του χρόνου και του χώρου σηματοδοτεί την προσωπική και πολιτική μου ηθική. Εδώ έγινε η πρώτη τοποθέτησή μου, στη Βουλή, ήταν επιλογή μου. Ελάχιστοι μίλησαν με πυξίδα την αλήθεια.

Ξεκαθαρίζω ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Έμαθα να είμαι πιστός στο καθήκον. Παραιτήθηκα κόντρα στην πολιτική πεπατημένη. Δεν ζήτησα παραιτήσεις υφισταμένων.

Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα μείνει κενό γράμμα αν δεν συνοδευτεί από αναζήτηση ευθυνών σε όλο το εύρος, ποια λάθη, παραλείψεις σημειώθηκαν, τι θα γίνει για να μην υπάρξει άλλη τραγωδία. Χρέος μας είναι να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό θέλω να συμβάλω σήμερα.

Σας παραθέτω τα πρωτόκολλα της σύμβασης 717. Παραδόθηκε λειτουργικά μόνο το 18%». Συνεχίζοντας, υπογράμμισε ότι το 2019, πριν από τη φωτιά, δεν ήταν πλήρως λειτουργικό το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα.

«Ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει ηλεκτρονικά τη διαδρομή»

Ωστόσο, στην τραγωδία των Τεμπών, όπως είπε ο πρώην υπουργός- ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, αλλά δεν το έκανε. «Ακόμη κι αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS θα είχε αποφευχθεί, αυτό δεν ισχύει», είπε.

«Από τη στιγμή που ο σταθμάρχης επέλεξε να χαράξει τη διαδρομή χειροκίνητα, όποιο σύστημα κι αν λειτουργούσε, δεν θα είχε αποτρέψει το ατύχημα, όφειλε να είχε χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία, όπως είχαν κάνει οι υπόλοιποι νωρίτερα. Ενώ είχε ξεχάσει και σε λάθος θέση τα κλειδιά», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Ολα τα συστήματα ακόμα και τα πιο άρτια καταλήγουν στους ανθρώπους τα χειρίζονται ή όπως στην περίπτωση εδώ στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται, συμπλήρωσε.

«Δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα ότι στο σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, χρησιμοποιήθηκε στις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν το δυστύχημα. Το σύστημα τηλεδιοίκησης αποδεικνύεται και από το μαύρο κουτί», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι «δικλείδα ασφαλείας» ήταν οι δύο σταθμάρχες που θα έπρεπε να είναι μαζί με τον νέο σταθμάρχη στη Λάρισα. «Επίσης “δικλείδα ασφαλείας” ήταν και τα 12 λεπτά ποτ μπορούσε να δει στον πίνακα ότι το τρένο ήταν σε λάθος πορεία, όμως δυστυχώς ούτε αυτό το είδε». «Όλοι οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Ποτέ στη ζωή μου δεν κρύφτηκα», είπε ο τέως υπουργός Μεταφορών.

Σπίρτζης: Δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα

Νωρίτερα, μίλησε στη συνεδρίαση ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ο οποίος εξέφρασε τη θέση ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, μετά από τη φωτιά της 29ης Ιουλίου 2019. Ο πρώην υπουργός αναφέρθηκε στη σύμβαση 717, υποστηρίζοντας ότι η σημερινή συνεδρίαση με αυτό ως μοναδικό θέμα συζήτησης αδικεί το κοινοβούλιο. «Δεν είμαστε όλοι ίδιοι.. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα», είπε.

Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι η τηλεδιοίκηση είναι αυτό που ορίζεται στη σύμβαση 717: «Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι η εκ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς. Αυτό το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Κέντρο ελέγχου δεν υπήρχε από 29/7/2019 μέχρι σήμερα».

Γεραπετρίτης: Θα ζητήσω δημόσια συγγνώμη αν δεν λειτουργεί το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης

Παίρνοντας το λόγο ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ο υπουργός Επικρατείας που έχει την εποπτεί των Μεταφορών, προκάλεσε τα κόμματα να στείλουν εκπροσώπους στη Λάρισα, ακόμη και σήμερα, για να δουν όλοι (μαζί με τον κ. Γεραπετρίτη) αν λειρουργεί ή όχι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. «Αν δεν λειτουργεί, εγώ ο ίδιος θα βγω και θα ζήτησω δημόσια συγγνώμη. Αν όμως λειτουργεί θα περιμένω από όλους να ζητήσουν συγγνώμη που παραπλάνησαν την κοινωνία», τόνισε.

Όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης, ο οποίος κατέθεσε σχετικά έγγραφο από το καταγραφικό, μέχρι και τις 22:12 της μοιραίας βραδιάς στα Τέμπη. «Συντελέστηκαν αυτόματες χαράξεις, φαίνονται αναλυτικά τα τελευταία πέντε δρομολόγια», υποστήριξε ο υπουργός συμπληρώνοντας μάλιστα ότι στη 1:39, πρωινή ώρα, έγινε δοκιμαστική χρήση από το σταθμαρχείο και φάνηκε ότι λειτουργούσε το τοπικό σύστημα.

Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε ότι θα καταστεί κακούργημα ξανά η κλοπή υλικού από τις δημόσιες μεταφορές.

Το ξεκίνημα της συνεδρίασης

Με διαδικαστικά θέματα που τέθηκαν από τις κοινοβουλευτικές ομάδες άρχισε η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, στην οποία έχουν κληθεί σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση των σιδηροδρόμων, ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, οι πρώην υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδη, καθώς ο νυν υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, οι τέσσερις τέως, πρώην και νυν υπουργοί κάθισαν στις θέσεις των υπουργικών εδράνων της Γερουσίας.

Επί της οργάνωσης της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας πρότεινε η ακρόαση των τεσσάρων να αρχίσει με τη σειρά που διαχειρίστηκαν τη σύμβαση με αριθμό 717 κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ο κ. Μπούρας πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε. Ζήτησε -επειδή η σημερινή δεν έχει συγκληθεί με την δυνατότητα που δίνει ο ΚτΒ στην Αντιπολίτευση αλλά ήταν ομόφωνη απόφαση- η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομών , υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στην σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις. Η εθνική αυτή τραγωδία είπε «θα μας στοιχειώνει όλους»

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ , οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων.

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. Θα πρέπει είπε να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του ΚτΒ ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι «μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον ΚτΒ».

Σπίρτζης: Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε εγκατεστημένο το σύστημα gsmr

Για μεθοδεύσεις με άθλια δημοσιεύματα με στόχο να διαχυθούν οι ευθύνες, παραπληροφόρηση αλλά και ψέματα είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα έκανε λόγο στην Επιτροπή Θεσμών της βουλής, ο πρώην υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης.

Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας κλήθηκαν την Δευτέρα όλοι οι πρώην και νυν αρμόδιοι υπουργοί να ενημερώσουν σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 που έχει έρθει στο προσκήνιο με τον πιο τραγικο τρόπο, έπειτα από την τραγωδία με 57 νεκρούς στα Τέμπη.

«Δεν είμαστε όλοι ίδιοι ούτε έχουμε όλοι ευθύνη», ανέφερε ο Χρήστος Σπίρτζης και τόνισε ότι «υπάρχουν ευθύνες και είναι προσωποποιημένες που οδήγησαν σε απαξίωση το σιδηρόδρομο».

Ο Χρήστος Σπίρτζης χαρακτήρισε την επίμαχη σύμβαση πολύ κακή, πλημμελή και μη συμβατή με τη νέα τεχνολογία η οποία όπως οδήγησε στην ανάγκη συμπληρωματικής σύμβασης, ενώ υποστήριξε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε εγκατεστημένο το σύστημα gsmr.

«Η λογική του “όλοι έχουμε ευθύνη” οδηγεί στο “κανείς δεν έχει ευθύνη”»

«Είναι προφανές ότι από την επόμενη μέρα του δυστυχήματος υπήρχε μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες πριν καν ταφούν τα 57 παιδιά. Υπήρχε μία προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα και μπαράζ ανακοινώσεων. Η σημερινή συνεδρίαση με μόνη συζήτηση τη σύμβαση 717 με ευθύνη της ΝΔ αδικεί τη βουλή.

Δεν είμαστε όλοι ίδιοι ούτε έχουμε όλοi ευθύνη. Η λογική του όλοι ίδιοι είμαστε αι όλοι έχουμε ευθύνη οδηγεί στο κανείς δεν έχει ευθύνη. Και υπάρχουν πολιτικές ευθύνες και είναι οι συντηρητικές πολιτικές σε όλη την Ευρώπη που οδήγησαν σε παθογένειες. Πολλά ακούγονται που περισσότερο παραπληροφορούν παρά φωτίζουν την υπόθεση και λέγονται ψέματα είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα και μάλιστα από επίσημα χείλη», τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Όπως υποστήριξε «το σύστημα gsmr, παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2019 εγκατεστημένο και έγιναν όλες οι δοκιμές και οι εκπαιδεύσεις όλων των εργαζομένων και έμεινε μόνο η πιστοποίηση, αλλά μέχρι σήμερα δυστυχώς δεν μπήκε σε λειτουργία».

«Η 717 ήταν μια κακή σύμβαση με ελλιπείς μελέτες, με αμφιβόλου ακρίβειας προϋπολογισμό»

«Έγγραφο της Κοινοπραξίας των εργοληπτών που ζητάνε απομείωση των εγγυητικών τους στο 72%, αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να μη έχουμε υλοποιήσει το έργο. Στους κανόνες του δημόσιου χρήματος δεν μπορεί να γίνει. Αν το κάνει κάποια υπηρεσία πρέπει να πάνε φυλακή. Αν απομειώσουν εγγυητικές περισσότερο από το ποσοστό του έργου που έχει υλοποιηθεί είναι για να πάνε φυλακή. Αν το έκανε κανείς αυτό εδώ είμαστε για να τον στείλομε φυλακή. Επίσης, στο πρακτικό 9/10/2020 λέει ότι το ποσοστό υλοποίησης του έργου είναι στο 74%. Στη συμπληρωματική που έχει υπογραφεί το 2023 έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 17% ενώ είχε 14 μήνες χρόνο περαίωσης», επεσήμανε και συνέχισε:

«Η 717 ήταν μια κακή σύμβαση με ελλιπείς μελέτες, με αμφιβόλου ακρίβειας προϋπολογισμό και αυτό το επιβεβαιώνει, όχι ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Σπίρτζης, αλλά η ΕΔΕΛ και το ελεγκτικό Συνέδριο. Το πόρισμα της ΕΔΕΛ αναφέρει απίστευτα κενά της σύμβασης και για αυτό έκρινε τον αναθεωρητικό πίνακα. Οι λόγοι καθυστέρησης, όπως αναλύονται σε σειρά από τις εισηγήσεις της υπηρεσίας προς το διοικητικό συμβούλιο, είναι ότι οι μελέτες που έπρεπε να γίνουν δεν έχουν σχέση με τη πραγματικότητα, ότι ο υπάρχον ηλεκτρονικός εξοπλισμός είναι παλιός και δεν υποστηρίζεται από τους κατασκευαστές.

Δηλαδή υπήρχαν υλικά που δεν παράγονταν πια και έπρεπε να πάρει ο ανάδοχος και να τα αντικαταστήσει. Αδυναμία διασύνδεσης του νέου υφιστάμενου ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Ακούω ότι αυτά που δεν έχουν εγκατασταθεί από τον 717 δεν μπορούσαν να συνεργαστούν. Όχι, αυτά που προϋπήρχαν εγκατεστημένα δεν μπορούσαν να συνεργαστούν με τα νέα συστήματα.

Υπήρχε μη συμβατότητα μεταξύ αναλογικών και ψηφιακών. Το ελεγκτικό συνέδριο λέει ότι “συνεπώς από τα ως άνω έγγραφα προκύπτει ότι στις συμπληρωματικές εργασίες της ελεγχόμενης πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση και είναι αναγκαίες για την εκτέλεση του. Αντίθετα από τα στοιχεία του φακέλου, προκύπτει ότι η μελέτη με βάσει την οποία προσδιορίστηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου και οι λύσεις που επιλέχθηκαν, ήταν πλημμελείς”».

«Η ΕΔΕΛ είχε βάλει πρόστιμο 2,5 εκατ. ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ λόγω της κακής σύμβασης»

Ακόμα, ανέφερε ότι «από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η ομάδα αυτή προέβη σε οποιαδήποτε επικοινωνία με τις εταιρίες -προμηθευτές της ΕΡΓΟΣΕ. Δηλαδή δεν επικοινώνησαν καν με τους προμηθευτές των συστημάτων αν υπάρχουν τα υλικά».

«Στις 29/12/2017 η Ρυθμιστική αρχή, μετά από πολύ καιρό διαπραγματεύσεων απαντά ότι δεν επιτρέπει την εκτέλεση των εργασιών και ότι περιμένει, για να μπορέσει να υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ τη συμπληρωματική σύμβαση και να κάνει και την αναθεώρηση του πίνακα, να έχει απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου. Το ελεγκτικό συνέδριο βγάζει 3 αποφάσεις, με τις δύο πρώτες να είναι απορριπτικές ενώ η τρίτη εγκρίνεται για άλλο λόγο και απαντά θετικά στη 1/8/ 2018. Τα ίδια ακριβώς και χειρότερα λέει το πόρισμα της ΕΔΕΛ», σημείωσε και συμπλήρωσε: «Όταν έχουμε ένα συγχρηματοδοτούμενο έργο και έχουμε συμπληρωματική σύμβαση, προκειμένου να δοθεί η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους με έκδοση απόφαση έγκρισης από τη διαχειριστική, η ΕΔΕΛ κάνει τακτικό έλεγχο όχι μόνο στην αρχική σύμβαση αλλά και στη συμπληρωματική και στον ανακεφαλαιοτικό πίνακα».

Ο κ. Σπίρτζης συνέχισε: «Από τις 10 Οκτωβρίου του 2018 ως τις 8 Νοεμβρίου 2018 πραγματοποιείται εξονυχιστικός έλεγχος από την ΕΔΕΛ όχι μόνο για τα οικονομικά και την καλή διαχείριση αλλά και επί τόπου του έργου και τα οριστικά αποτελέσματα του διαβιβάζονται στην ΕΡΓΟΣΕ 8 Φεβρουαρίου 2018. Όμως η κοινοπραξία λέει δεν μπορεί να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις της ΕΔΕΛ για συνυπογραφή των μελετών. Η ΕΔΕΛ είχε βάλει πρόστιμο 2,5 εκ ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ λόγω της κακής σύμβασης που είχε».

Παράλληλα, ανέφερε ότι «η ΕΡΓΟΣΕ δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο εκτός από το να υλοποιεί τη σύμβαση που είχε και να παλεύει να περάσει με νομιμότητα τη συμπληρωματική σύμβαση, γιατί αν τέλειωνε τη σύμβαση 717 χωρίς την συμπληρωματική σύμβαση θα είχαμε ένα έργο το οποίο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός, θα έχανε η χώρα τα λεφτά γιατί δεν θα ήταν λειτουργικό το έργο και θα συνέχιζε αυτό που γινόταν στο παρελθόν, δηλαδή διαγωνισμοί που δεν θα υλοποιούνταν».

Επίσης είπε ότι «κάποιος εξοπλισμός που μπήκε ήταν υποχρέωση της κοινοπραξίας από το 2019 από τη στιγμή που η Κοινοπραξία έδινε τις μελέτες είχε και όλη την ευθύνη για τις όποιες αλλαγές είτε είχε υπογράψει είτε δεν είχε υπογράψει». Όπως τόνισε, «τον Οκτώβρη του 2019 που άλλαξε η διοίκηση υπήρχε μία σύμβαση, η πρώτη η κύρια που είχε υλοποιηθεί στο 72% και υπήρχε και μία συμπληρωματική σύμβαση που είχε περάσει όλους τους ελέγχους που προβλέπονται και για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και από το ελεγκτικό συνέδριο και είχε χρόνο υλοποίησης 14 μήνες».

Τι είπε για τα ποσοστά ολοκλήρωσης του έργου της τηλεδιοίκησης

Απαντώντας στον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη σχετικά με το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου, ο κ. Σπίρτζης αντέτεινε ότι «η απορρόφηση χρημάτων είναι πάντα ίση ή λιγότερη από το υλοποιημένο έργο και σύμφωνα με την σύμβαση που είχε εκτελεστεί είχαν γίνει επιμετρήσεις από την υπηρεσία, πρωτόκολλα αφανών εργασιών».

«Σύμφωνα με τα πρωτοκόλλα οι απορροφήσεις για την 717 ήταν; Το 2014 μηδέν, το 2015 9,73% , το 2016 ήταν 11,56, το 2017 ήταν 2,16% το 2018 είναι 5,54% που αποδεικνύει ότι το έργο δεν είχε σταματήσει ποτέ. Το έργο σταμάτησε από τον ανάδοχο μετά τον Φεβρουάριο του 2019 και μπορούσε να είχε ξεκινήσει μετά την παράδοση των μελετών και την έγκριση τους από την ΕΡΓΟΣΕ», υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Καταθέτω επίσης το έγγραφο που δείχνει ότι μετά τις 14 Φεβρουαρίου του 2023 το ποσοστό υλοποίησης ήτανε στο 77% και ενώ υπεγράφη, τελικά δεν ξέρω για ποιο λόγο καθυστέρησε. Νομίζω ότι θα μπορούσε να υπογραφεί από τον Μάιο του 2021 η συμπληρωματική σύμβαση. Αλλά έστω και το Μάιο είχε 14 μήνες υλοποποίησης. Στις 23 Φεβρουαρίου, η συμπληρωματική είχε υλοποιηθεί σε ποσοστό μόλις 17%».

Σημείωσε επίσης ότι «το Δεκέμβριο του 2019, με κυβέρνηση της ΝΔ, η Διαχειριστική Αρχή με έγγραφο της χτυπάει καμπανάκι για το ότι δε έχει υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση». «Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ απέστειλε σε κάποια φάση τη συμπληρωματική τελική σύμβαση, γιατί ζήτησαν κάποιες αλλαγές οι ανάδοχοι στο 717, στο ελεγκτικό συνέδριο και είναι κόλαφος η απάντηση του», τόνισε ο ίδιος..

«Κατέθεσα όλα τα έγγραφα για το τι ακριβώς κάναμε για την 717 του 2014 η οποία ήταν δυστυχώς μία πλημελλέστατη και κακή σύμβαση και νομίζω ότι ταλαιπωρείται η χώρα για τις αμαρτίες του πριν του 2014. Δεν ρίχνω ευθύνη στον κ. Χρυσοχοϊδη για αυτό. Δεν ήταν καν υπηρεσία του υπουργείου ο διαγωνισμός και νομίζω ότι πρέπει να ανταποκριθείτε στο αίτημα μας να έρθουν στην Επιτροπή και για την 717 και για όλα τα άλλα όλες οι διοικήσεις της ΕΡΓΟΣΕ.

Υποκλινόμενος και με απόλυτο σεβασμό απέναντι στις 57 οικογένειες που ζουν το δράμα τους κλείνω με την ευχή να μας ξανακαλέσετε για να μπορέσουμε να πούμε όλες τις πτυχές του δυστυχήματος των Τεμπών, να πούμε αλήθειες με πραγματικά στοιχεία και όχι με λογική επικοινωνιακού τύπου ή κομματική, πολιτική ή προσωπική σκοπιμότητα» κατέληξε ο κ. Σπίρτζης.

.dikaiologitika.gr

About Μαρία Νικολοπούλου