Απογείωση των ματωμένων πλεονασμάτων και παραπέρα εκτόξευση της φοροληστείας, ανάπτυξη με καύσιμο τα πακέτα του Ταμείου Ανάκαμψης και τα προαπαιτούμενα της άγριας εκμετάλλευσης που το συνοδεύουν, όπως το πρόσφατο τερατούργημα Γεωργιάδη, «αυξήσεις» – κοροϊδία στους δημοσίους υπαλλήλους και εφάπαξ επιδόματα στους συνταξιούχους κάτω κι απ’ τον πληθωρισμό, στεγνό «κόψιμο» κι αυτών ακόμα των pass για την ακρίβεια σε τρόφιμα και ρεύμα, αλλά και «αβεβαιότητες» που θα πληρώσει πάλι ο λαός, αποτελούν τα βασικά σημεία του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε χτες στη Βουλή.
Στοιχείο που ξεχωρίζει για μια ακόμα χρονιά είναι οι προβλέψεις για παραπέρα απογείωση της φοροληστείας, με «μπούσουλα» από του χρόνου τον στόχο για ματωμένα πλεονάσματα της τάξης του 2,1% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας. Πρόκειται, ούτε λίγο ούτε πολύ, για άλλα 5 δισ. ευρώ που θα φορτωθούν στις πλάτες του λαού, μέσω της φοροληστείας και των παραπέρα περικοπών σε κοινωνικές δαπάνες, επιπρόσθετα στα φετινά ματωμένα πλεονάσματα που αναμένεται να κλείσουν στα 2,5 δισ. ευρώ ή 1,1% του ΑΕΠ.
Μάλιστα, το υπουργείο Οικονομικών με θράσος πανηγυρίζει ότι «στον προϋπολογισμό του 2023 έγινε κατορθωτό να υπάρχει σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 9,1% σε σχέση με το 2022 χωρίς να αυξηθούν οι φόροι, εξέλιξη που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας», εννοώντας ότι ο λαός γονάτισε στα σούπερ μάρκετ, στα πρατήρια και στους λογαριασμούς, με την εκτόξευση των τιμών και μαζί του ΦΠΑ και των λοιπών ειδικών φόρων για να γεμίζουν τα ταμεία του αστικού κράτους και των επιχειρηματικών ομίλων.
Με «μπούσουλα» λοιπόν αυτά, η κυβέρνηση ετοιμάζει και νέα επέλαση φοροληστείας στον λαό με το προσχέδιο να προβλέπει:
- 6,2 δισ. παραπάνω φόρους, συνολικά 62,9 δισ. ευρώ, αύξηση κατά 8,1% σε σχέση με φέτος που και πάλι η φοροληστεία απογειώθηκε!
- Εκτίναξη των εσόδων από ΦΠΑ στα 24,3 δισ. ευρώ από 22,1 δισ. που προέβλεπε ο προηγούμενος (23 δισ. εκτέλεση), πάνω από 2,2 δισ. ευρώ αύξηση, ενώ οι ειδικοί φόροι μένουν σταθερά στο «ύψος τους», στα 7,1 δισ. ευρώ. Συνολικά οι φόροι επί των αγαθών και των υπηρεσιών εκτινάσσονται στα 35,1 δισ. ευρώ.
- Παραπέρα γιγάντωση και των άμεσων φόρων, όπως των φόρων εισοδήματος φυσικών προσώπων, που προβλέπεται να φτάσουν στα 13 δισ. ευρώ, αυξημένοι κατά 1,7 δισ. σε σχέση με φέτος. Μάλιστα, με θράσος λέγεται στον προϋπολογισμό ότι η – ονομαστική – αύξηση των μισθών και συντάξεων «επηρεάζει κυρίως τα έσοδα από τους άμεσους φόρους (φόροι εισοδήματος)» λόγω «της συνακόλουθης αυξημένης παρακράτησης του φόρου», με τον λαό να πληρώνει ξανά από την άλλη τσέπη τις «αυξήσεις» – κοροϊδία.
- Την ίδια ώρα, ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 6,9 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά περίπου 2 δισ. Κι εδώ εξάλλου τσουβαλιάζονται αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες – για τους οποίους ο προϋπολογισμός προαναγγέλλει ξανά ένα ακόμα άγριο πογκρόμ (αφού «προτεραιοποιούνται οι μεγάλες αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα με σειρά μέτρων που έχουν ανακοινωθεί για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής», με υποχρεωτική εφαρμογή ηλεκτρονικών βιβλίων κ.ο.κ.), με τα ψίχουλα που θα συνεχίσουν να πληρώνουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι, οι οποίοι θα απολαύσουν και νέες φοροαπαλλαγές (βλέπε παρακάτω).
Ολα αυτά στο όνομα και της «δημοσιονομικής σταθερότητας», για να διατηρηθεί, όπως λέγεται, η «αξιοπιστία» ενόψει και των νέων αξιολογήσεων των διεθνών οίκων για πρόσβαση του αστικού κράτους σε φτηνότερο δανεισμό για τους ομίλους, με την κυβέρνηση να πανηγυρίζει ότι «ο προϋπολογισμός του 2024 είναι ο πρώτος μετά από δεκατρία έτη που καταρτίζεται με το αξιόχρεο της χώρας να έχει ανακτήσει την επενδυτική του βαθμίδα».
Φάτε μάτια ψάρια…
Αυτήν τη μεγάλη εικόνα της άγριας αντιλαϊκής επίθεσης επιχειρεί να κρύψει η κυβέρνηση πίσω από τα «παχιά λόγια» για όσα περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό για την υποτιθέμενη «ενίσχυση» των εισοδημάτων, με τα μέτρα που έχει ήδη ψηφίσει από το καλοκαίρι:
- Τις υποτιθέμενες «αυξήσεις στους μισθούς» των δημοσίων υπαλλήλων, στην πραγματικότητα τη μονιμοποίηση όλων των περικοπών της προηγούμενης 12ετίας που εφάρμοσαν διαδοχικά οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ, όπως την κατάργηση του 13ου και του 14ου μισθού. Αυτές τις περικοπές, έτσι όπως συμπυκνώνονται και με το μνημονιακό μισθολόγιο του ΣΥΡΙΖΑ (4354/2015), έρχεται να «σφραγίσει» τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ με τις «αυξήσεις» – κοροϊδία της τάξης των 50 ευρώ τον μήνα, μετά από 12 χρόνια καθηλωμένων μισθών και με την ακρίβεια να καλπάζει, με τις «αυξήσεις» να μην ξεπερνούν μεσοσταθμικά το 4,5%, όταν μόνο το 2022 είχαμε πραγματική μείωση του πραγματικού μισθού κατά 7,4%.
- Το επίδομα – κοροϊδία για τους περίπου 750.000 συνταξιούχους, οι οποίοι εξαιτίας της «προσωπικής διαφοράς» στις συντάξεις τους δεν έλαβαν φέτος καμία αύξηση. Τελικά, η πολυδιαφημισμένη «στήριξη» ενόψει των γιορτών περιορίζεται στο ποσό των 100 έως 200 ευρώ στον καθένα, με συνολικό κόστος για τον προϋπολογισμό μόλις στα 107 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2024 δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη. Να φανταστεί κανείς ότι μόνο για δύο φόρους που καταργεί στο χρηματιστήριο για μια χούφτα ομίλους η κυβέρνηση δίνει 50 εκατομμύρια!
- Τα διάφορα pass της κοροϊδίας, π.χ. την εφάπαξ ενίσχυση για όσους συμπληρώνουν το 19ο έτος της ηλικίας τους. Κι αυτό την ίδια ώρα που για το 2024 προβλέπεται «τσεκούρι» ακόμα και σε αυτά τα επιδόματα, όπως π.χ. τις επιδοτήσεις – ψίχουλα για την Ενέργεια, την ίδια ώρα που οι τιμές παίρνουν και πάλι την ανηφόρα. Ενδεικτικό είναι πως στην ενότητα για τις «δημοσιονομικές παρεμβάσεις αντιμετώπισης των οικονομικών συνεπειών της ενεργειακής κρίσης» γίνεται… απολογισμός για το 2023, χωρίς καν αναφορά για το 2024.
- Την υποτιθέμενη αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά, με το «κέρδος» για τις λαϊκές οικογένειες να είναι περίπου 9 ευρώ τον μήνα (!), την ώρα που η φοροληστεία τα παίρνει τρίδιπλα από την άλλη τσέπη, όπως είδαμε παραπάνω.
- Την υποτιθέμενη «μείωση» του ΕΝΦΙΑ κατά 10%, αλλά μόνο για τα σπίτια που… θα τα δώσουν στις ασφαλιστικές εταιρείες. Ο προϋπολογισμός προβλέπει εξάλλου την υποχρεωτική ασφάλιση για τις μεγάλες επιχειρήσεις (με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2 εκατ.), με τον πρωθυπουργό από τη ΔΕΘ να έχει αναγγείλει ότι αυτό είναι το πρώτο βήμα για να ανοίξει η συζήτηση για την υποχρεωτική ασφάλιση όλων των σπιτιών.
Στο μεταξύ, ο προϋπολογισμός φορτώνει και ένα ακόμα χαράτσι – το τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, συμπληρωματικά του φόρου διαμονής, στα τουριστικά καταλύματα και στη βραχυχρόνια μίσθωση – στο όνομα της αντιμετώπισης των καταστροφών από φυσικά φαινόμενα.
Την ίδια ώρα εξάλλου στις ελληνικές καλένδες παραπέμπονται και οι αποζημιώσεις σε πλημμυροπαθείς και πυρόπληκτους από τις πρόσφατες καταστροφές, αφού προβλέπονται μόνο τα 600 εκατ. του συμπληρωματικού προϋπολογισμού που δεν φτάνουν ούτε για τις πρώτες ανάγκες, ενώ παραπέμπονται σε «βάθος χρόνου» και με βάση τα περιβόητα ευρωπαϊκά κονδύλια που αποκλείουν «απ’ τα αποδυτήρια» αποζημιώσεις σε νοικοκυριά και καλλιέργειες.
Χαρακτηριστικό είναι ότι, όπως γράφεται, «προϋπολογίζονται από το 2024 και εφεξής πόροι ύψους 600 εκατ. ευρώ στο εθνικό ΠΔΕ, ώστε να καλύπτονται σε μόνιμη βάση οι δαπάνες κρατικής αρωγής έναντι φυσικών καταστροφών, αυξάνοντας το ύψος διαθέσιμων κονδυλίων για αυτόν τον σκοπό κατά 300 εκατ. ευρώ, για να καλυφθούν τόσο οι υπόλοιπες αποζημιώσεις της τρέχουσας καταστροφής αλλά και πιθανές μελλοντικές καταστροφές τα επόμενα έτη»! Αυτό κι όταν μόνο και μόνο για την καταστροφή στη Θεσσαλία οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για ζημιές 10 δισ.
…και κοιλιά περίδρομο
Από την άλλη μεριά, «τον περίδρομο» θα μασουλήσουν και πάλι οι επιχειρηματικοί όμιλοι αφού μεταξύ πολλών άλλων στο προσχέδιο προβλέπονται:
— 12,1 δισ. ευρώ «ζεστό» χρήμα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (8,5 δισ. ευρώ) και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (3,6 δισ. ευρώ).
— Νέες φοροαπαλλαγές, όπως αυτές για την «αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς με σημαντικά επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα» και συγκεκριμένα τη μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2% (ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 22 εκατ. ευρώ), τη μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών (ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 21 εκατ. ευρώ) και την κατάργηση του φόρου τόκων ομολόγων σε κρατικά ομόλογα (ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 7 εκατ. ευρώ).
— Τη διασφάλιση ότι όλος ο σχεδιασμός θα είναι «κομμένος και ραμμένος» γύρω από τις «πράσινες» μπίζνες τους και απέναντι στις λαϊκές ανάγκες, αφού, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, «η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στον προϋπολογισμό αποτελεί κύρια συνιστώσα του νέου συστήματος δημοσιονομικής μεταρρύθμισης που υποστηρίζει την ολοκληρωμένη αξιολόγηση των πολιτικών και δράσεων της Δημόσιας Διοίκησης», σύμφωνα και με τους στόχους της ΕΕ.
Τα βασικά μεγέθη
Στα βασικά του μεγέθη το προσχέδιο προβλέπει:
- Ρυθμό ανάπτυξης 2,3% το 2023 και 3% το 2024. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε ονομαστικούς όρους αναμένεται να αυξηθεί από 208 δισ. ευρώ το 2022 σε 224 δισ. ευρώ το 2023 και 235 δισ. ευρώ το 2024.
- Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αναμένεται να κυμανθεί σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα και να διαμορφωθεί σε 4% έναντι 4,5% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023 και να αποκλιμακωθεί σε 2,4% για το 2024.
- Οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,3% κατά το τρέχον έτος και κατά 12,1% το 2024, ενώ η ανεργία αναμένεται να μειωθεί από 11,2% το 2023 σε 10,6% το 2024.
- Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να αποκλιμακωθεί από 171,4% του ΑΕΠ το 2022 σε 159,3% το 2023 και σε 152,2% το 2024, εξαιτίας και του πληθωρισμού και της ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ. Σε απόλυτα νούμερα αναμένεται στα 357 δισ. το 2023 και στα 358 δισ. το 2024, από 356,5 δισ. το 2022.
Ολα αυτά με μεγάλο «αν» την πορεία της καπιταλιστικής οικονομίας διεθνώς, την ώρα που τα σύννεφα μαζεύονται, αφού, όπως λένε οι υπουργοί Οικονομικών, «ασφαλώς η οικονομική δραστηριότητα εξαρτάται από τις εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον και τις ενδεχόμενες εξωγενείς κρίσεις», σημειώνοντας ότι η διεθνής οικονομία παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι σε χώρες της Ευρώπης αυξάνονται, ο πληθωρισμός, αν και αποκλιμακώνεται, συνεχίζει να παραμένει υψηλός διεθνώς, ειδικά σε βασικά είδη διατροφής, ενώ η περιοριστική νομισματική πολιτική επιδρά αρνητικά στην πιστωτική επέκταση.
imerodromos.gr